New York rejsetips – Hotel, Transport, Oplevelser

Jeg føler mig i høj grad i live, når jeg rejser. Og jeg vil mægtig gerne dele mine oplevelser og erfaringer med andre. I det følgende finder du mine erfaringer som førstegangsrejsende til New York i september 2018.

Hvordan kommer man til New York fra Danmark?

• Svaret på spørgsmålet er næsten udelukkende: Med fly. Man kan også sejle, men det er til en anden pris og med en helt anden tidsramme, men jeg kunne da godt tænke mig at prøve det engang.
  • Der er masser af muligheder for fly fra Danmark til USA med direkte flyvninger fra København, eller fra de øvrige lufthavne med en enkelt mellemlanding i én af en lang række europæiske lufthavne. Fra Danmark er det SAS og Norwegian der flyver direkte til USA.
  • Jeg købte min returbillet fra Århus via København til Newark med SAS ca. en måned i forvejen og betalte i alt. 5.000 kr. for den. Jeg fandt billetten på momondo.com. Der var lidt billigere muligheder, men den passede bedst med mine ønsker, da det gav mig en halv eftermiddag og aften ved ankomst, og en formiddag på hjemrejsedagen, så disse dage ikke kun blev rene rejsedage.
  • Nu har jeg kun prøvet at flyve ind til Newark Liberty Airport, men den lå også ideelt ifht. det hotel jeg skulle bo på og de ting, som jeg ville opleve. Sæt god tid af i lufthavnen både ved ankomst og afrejse. Det tog over en time at komme gennem paskontrollen ved ankomst, og ved afrejsen tog paskontrol og sikkerhedstjek ca. 20 minutter den dag.
  • Fra Newark Liberty Airport går der shuttle-tog til jernbanestationen, hvorfra man kan tage toget til New York Penn Station – eller som jeg gjorde – til Newark Penn Station, hvorfra jeg skiftede til Path-toget. Path-toget kører direkte til World Trade Center med stop i New Jersey, eller man kan skifte og køre til 33rd Street på Manhattan.

Hvor skal man bo i New York?

• Jersey City kan klart anbefales – omkring stationerne Grove Street eller Exchange Place – Billigere, mere moderne og dejlige omgivelser med masser af stier langs Hudson floden med fantastisk udsigt til Manhattan.
  • Jeg boede her: https://dharmahomesuites.com/ – The Art House. Jeg fandt det via Airbnb, men du kan også booke direkte hos dem. Stedet fungerer bare med eget køkken og bad, aircondition og moderne omgivelser, og prisen er på ingen måde skræmmende sammenlignet med hvad et slidt hotelværelse koster på Manhattan. Og du er stadig kun 5 minutters gang og 10 minutter med tog fra World Trade Center med Path-toget (mere om det nedenfor).
  • Men inden jeg fandt dette havde jeg en meget uheldig oplevelse på Airbnb med en anden udlejer. De havde en rigtig fin lejlighed lidt tættere på vandet, som tiltalte mig meget, hvorfor jeg bookede den. 4 dage før jeg skulle afsted, skrev jeg til dem for at sikre, at alt var ok og fik så det nedslående (og formentlig løgnagtige) svar, at lejligheden ikke var ledig alligevel, men at de havde en anden til mig ikke langt derfra til samme pris. Jeg blev straks mistænksom på grund af andre anmeldelser af udlejeren og bad dem annullere min bestilling, hvilket de først gjorde efter Airbnb havde haft fat i dem. Det gav mig så 10% ekstra til at finde noget andet for. Bestiller du via Airbnb, skal du KUN bestille ved nogen som har prædikatet ”Superhost”.

Hvordan kommer man rundt i New York?

• Jeg gik for det meste, for sådan oplever jeg en by. HUSK godt fodtøj fra starten. Jeg begik den fejl at købe nye sko få dage før jeg tog afsted, og de var ikke gode nok, så efter dag 1 havde jeg ømme fødder, og efter dag 2 var der 3 vabler på hver fod, som generede mig resten af tiden, da jeg havde et program jeg ville følge, hvis jeg skulle nå alt det, som jeg gerne ville. Først på dag 3 fik jeg købt nye bedre sko.
  • Tag Subway’en til et sted i nærheden af, hvor du vil hen – Det tager nogle dage at lære, men kender du metroen fra London eller Paris er du godt hjulpet. Vær dog opmærksom på, at f.eks. på den røde linje 1-2-3 er det ikke alle togene der standser på alle stationer, og særligt i myldretiden findes der eksprestog. Jeg skulle f.eks. have været af på 72nd street ved Central Park, men endte på 125th Street i Harlem, inden jeg kunne komme af og køre den anden vej igen, hvilket kostede mig 30-40 minutters spildtid.
  • Køb et Metrocard på den første station og fyld penge på det. Prisen for én tur er $2,75 (2018), som trækkes på kortet. Kortet kan også bruges på Path-tog til New Jersey, men ikke på toget mellem Newark Penn Station og Newark Airport (enkeltbillet her koster $8,50)
  • Flere steder i New York så jeg, at man kan leje cykler for 12 dollars pr. dag. Næste gang tænker jeg helt bestemt, at jeg vil prøve det.
  • Vandbusserne er en god alternativ mulighed for at komme hurtigt rundt. Men de kan ikke sammenlignes med vandbusserne i København. Vandbusserne i New York sejler STÆRKT, så hold godt fast. Jeg havde troet, jeg kunne sidde udenfor og nyde udsigten og tage fotos, men i stedet måtte jeg holde fast for ikke at falde overbord, når der blev gasset op eller lavet skarpe sving.
  • I Google Maps app’en på telefonen kan man downloade kort hjemmefra, hvilket jeg gjorde for både New York og Washington. På den måde kunne jeg benytte kortet uden at det kostede mig dyr mobildata.

Hvad skal man spise?

• Hvad man er til af mad er meget individuelt, men tænk over ikke at spise for tung mad, når du er på farten.
  • Jeg læste et råd om at undgå mad fra gadesælgere, og det har jeg fulgt.
  • Jeg spiste meget på Subway. Det er god, sund mad, og der ligger Subway-restauranter over alt i New York.
  • Jeg har oplevet at køber man sodavand, der blandes af vand og sirup, så bruges der almindelig postevand. Sodavanden kan så nogen gange få en lidt underlig smag af klor eller lignende, som man ikke er vant til fra Danmark. Så hvis man vil undgå at drikke det lokale vand, så skal man også undgå sodavand der ikke kommer på flaske.

Hvad skal man opleve i New York?

Som sagt var det første gang jeg var i New York og jeg havde i alt 5 dage i byen + 1 dag i Washington (se nedenfor). Her følger højdepunkterne:

Frihedsgudinden

• Frihedsgudinden er et must at besøge og kan kun kraftigt anbefales. Man kan komme dertil med færge enten fra Battery Park på Manhattan eller Liberty State Park i New Jersey, så det afhænger helt af din øvrige planer, og hvor du bor, hvor du vil starte dit besøg fra. Kommer du i bil, kan du parkere lige ved færgen ved Liberty State Park.
  • Billetter skal bestilles fra: https://www.statuecruises.com/#/ og koster $18,50 (2018). Det inkluderer færge retur til Frihedsgudinden og Ellis Island samt adgang til museet og toppen af statuens sokkel. Hvis du gerne vil op i toppen af statuen skal billetter som regel bestilles flere måneder i forvejen, da der kun er begrænset plads.
  • Sæt 2-3 timer af til Frihedsgudinden inkl. færge. Vil du også besøge Ellis Island, så sæt også 1-2 timer af til det

One World Observatory

• Observationsdækket I toppen af World Trade Center er et absolut must see. Det er ikke ”bare” en fantastisk udsigt. Det er en decideret oplevelse.
  • Prisen er $34 for en standard billet, som man køber her https://oneworldobservatory.com/, men man kan betale ekstra for ekspres adgang udenom køerne, hvilket godt kan betale sig, medmindre man kommer i ydertidspunkterne. Som med så mange andre steder i New York kan det kraftigt anbefales at købe billetter hjemmefra, i det omfang man kender sine planer på forhånd.
  • Jeg havde selv booket til fredag kl. 9 om morgenen, men da jeg kom derhen var det overskyet og beskeden var, at der ikke ville være nogen udsigt fra toppen. I stedet fik jeg flyttet min billet til næste tirsdag samme tid. Men om aftenen tjekkede jeg vejrudsigten og så, at tirsdag ville byde på regnvejr, så da jeg fik chancen lørdag middag, tog jeg derhen igen og pga. jeg var blevet ombooket, kom jeg foran i alle køerne og direkte op med VIP adgang. Så i stedet for at stå i kø i mindst én time med en standardbillet, så kom jeg op på 10 minutter.
  • Elevatorturen til toppen er en oplevelse i sig selv, hvor man bliver ført gennem New Yorks historie og 47 sekunder senere træder ud i næsten 400 meters højde. Vær klar på at ørerne ”popper” på vejen op. Så hurtigt går det. I toppen vises først en stemningfilm om New York, inden man får lov at tage udsigten ved nærmere syn.
  • Sæt god tid af til køen ved indgangen, og sæt 1 time af i toppen af tårnet. Udsigten er helt fantastisk.

Rockefeller Center

• Jeg valgte at besøgte Rockefeller Centers ”Top of the Rock” udsigtsplatform frem for Empire State Building, efter at have kigget fotos, inden jeg tog afsted. Den helt store fordel ved Rockefeller Center er, at det er det eneste sted, hvor man kan få et godt billede af netop Empire State Building, ligesom man har en fantastisk udsigt mod nord over Central Park.
  • Prisen er $39,20 for en standard billet, som man køber her: https://www.topoftherocknyc.com/. Man kan betale ekstra for ekspres adgang. Jeg var der kl. 9 søndag morgen, og jeg kunne gå lige ind, så hvor meget tid man sparer med en ekspres-billet ved jeg ikke.
  • Selv hvis man ikke vil op i toppen, så er centret et besøg værd med den berømte plaza, hvor der er juletræ og skøjtebane i december, og så ligger det lige ved 5th Avenue, som man kommer naturligt forbi, hvis man er på shoppingtur i området.

Empire State Building

• Empire State Building er imponerende fra gadeplan næsten uanset hvor man ser den fra.
  • Jeg fravalgte udsigten fra Empire State Building til fordel for Rockefeller Center.

Central Park

• Central Park er SÅ stor, at den nærmest er umulig at sige noget sammenhængende om. Jeg synes, at Hyde Park i London er stor, men det er absolut ingenting sammenlignet med størrelsen af denne gigantiske park, hvorfor jeg kun kan pille nogle enkeltdele ud af mine oplevelser i parken.
  • Ved hjørnet med 5th Avenue ligger det berømte Plaza Hotel kendt fra bl.a. Alene Hjemme 2. Går man lidt ind i parken kommer man til Central Park Zoo, kendt fra Madagascar-tegnefilmene, som har en behagelig lille størrelse, som gør det egnet til nogle timer for børnenes skyld. Der er endda et lille børnezoo i forbindelse med haven.
  • Bethesda Terrace og Bethesda Fountain er must see i Central Park og formentlig den mest kendte udsigt i Central Park.
  • Strawberry Fields og Imagine mosaikken i den vestlige del af parken er altid besøgt af Beatles fans, da John Lennon blev skudt tæt på stedet.
  • The Ramble er et hyggeligt ”vildt” skovområde med masser af små stier på kryds og tværs, hvor man nemt kan fare lidt vild.
  • Belverede Castle var desværre lukket for renovering i 2018, så fik ikke set det som jeg ville.

Intrepid

• Jeg havde en ambition om at besøge Intrepid Air and Space Museum på vestsiden af Manhattan, da de både har et hangarskib, et Concorde-fly og en rumfærge, men jeg nåede det desværre ikke i første omgang. Det står til gengæld højt på listen til mit næste besøg i New York – Og der går ikke længe, inden jeg skal derover igen. Det er helt sikkert.

Broadway

• Inden du beslutter dig for en tur langs Broadway skal du vide, at det muligvis er en af de længste gader i hele New York. Den starter helt på sydspidsen af øen og strækker sig op forbi Wall Street, World Trade Center, Rådhuset og mod nord for senere at gå forbi Flatiron Building og gennem Times Square og slutte ved kanten af Central Park.
  • Jeg vil anbefale, at man tager Broadway i to etaper. Start mod syd og tag den del sammen med Wall Street og World Trade Center. Tag derefter området fra Flatiron Building til Central Park. Midterstykket bærer præg af at være almindelige bygader, hvilket selvfølgelig har sin helt egen charme, men næppe har topprioritet på ens første besøg i New York.

Times Square

• Times Square skal selvfølgelig også besøges, for ellers har man ikke været i New York. Og det er meget overvældende. Men som jeg også selv læste, inden jeg tog afsted, så er det et sted man ser – og så fortsætter man videre. Det er for hektisk til at man bliver hængende ret længe.
  • Her finder du Hard Rock Cafe, Disney Store, Planet Hollywood, M&M’s store, Hershey store og mange andre flagskibs-butikker. Husk at besøge “Bubba Gump Shrimp co.” som sælger “Forrest Gump” souvenirs.

5th Avenue

• 5th Avenue fra Central Park og nogle kilometer mod syd er blandt de mest eksklusive butiksstrøg i New York, så er du til de meget flotte og dyre butikker, hvor man ikke sætter prismærker på varerne, så er det her, du skal hen. På vejen kommer man også forbi bl.a. Trump Tower, Sct. Patrick’s Cathedral og Rockefeller Center.

High Line

• High Line er en forholdsvis ny men meget langstrakt park på vestsiden af Manhattan, hvor den følger et gammelt jernbanespor hævet over gadeniveau. Man behøver ikke følge det hele vejen for at få oplevelsen, og der er som regel mange mennesker i begge retninger. Men sørg for at din tur langs High Line fører dig gennem Chelsea Market (High Line går henover taget på markedet). Chelsea Market er et must see i området med masser af spændende butikker og spisesteder.

Wall Street og Federal Hall

• Wall Street er et af de steder, som naturligvis skal besøges for at se New York Stock Exchange udefra. Masser af turister kommer her forbi, men det er et hurtigt overstået besøg, for der er ikke så meget mere at se end selve bygningen.
  • Meget mere interessant er Federal Hall, som ligger lige overfor NYSE. Det her er stedet, hvor George Washington blev svoret ind som USA’s første præsident. Jeg var der godt nok ca. kl. 9 om morgenen, men jeg havde højst overraskende stedet helt for mig selv i 10 minutter, inden andre fandt derind. Og så er det helt gratis. Der er en fin udstilling om New Yorks korte tid som USA’s hovedstad, og om de amerikanske nationalparker.

Brooklyn Bridge

• Brooklyn Bridge var det sted, jeg søgte hen som det allerførste min første dag i New York. Det er så essentielt en del af New York, at den bare SKAL besøges.
  • Jeg ankom med vandbussen fra Wall Street ($2,50) og gik først rundt langs vandkanten på begge sider af broen. Jeg fortsatte over til Manhattan Bridge (området kaldes også DUMBO), inden jeg fandt trappen op på Brooklyn Bridge (den var rigtig godt gemt inde under broen).
  • Gåturen over Brooklyn Bridge er ubeskrivelig smuk og stemningsfuldt. Hele tiden har du denne smukke bro foran dig med Manhattans skyline i baggrunden og Frihedsgudinden ude i havnen.
  • Du kan også tage turen den modsatte vej. Så starter du ved City Hall på Manhattan.

Chinatown og Little Italy

• Chinatown er meget stemningsfuld. Hvor det starter og slutter er jeg ikke helt klar over, men pludselig er man omgivet af kinesere og skiltene på husene er på både engelsk og kinesisk, eller til tider kun på kinesisk.
  • Direkte op af Chinatown ligger Little Italy fyldt med italienske restauranter og butikker. Så uanset om man er til kinesisk eller italiensk mad, så er området et besøg værd.

Washington D.C. – endagstur

• En tur til New York kan sagtens kombineres med en 1-dags tur til Washington D.C.
  • Hent Amtrak app’en og køb billet på forhånd. Turen tager ca. 3 timer og 15 minutter med tog, Jeg tog fra Newark kl. 5.46 om morgenen og ankom til Union Station midt i Washington kl. 8.56 og havde så 12 timer i Washington.
  • I Washington er næsten alle museer og oplevelser gratis, så man kan bare gå ind og ud som det passer.
  • Et besøg i Kongressen kan anbefales og er helt gratis. Men det anbefales at booke tid i forvejen. Rundturen varer lidt over 1 time og kommer gennem krypten, Rotundaen og de gamle senatskamre og National Statuary Hall, ligesom der er et gratis museum i besøgscentret.
  • Fra Kongressen er der direkte adgang gennem en tunnel til Library of Congress, som har nogle smukke sale, og hvor der også er fri adgang.
  • Tag også et kig på Supreme Court som ligger i samme område.
  • Fortsæt turen rundt om Kongressen til National Mall, som er denne langstrakte park mellem Kongressen og Lincoln Memorial ved Potomac-floden.
  • Går du ned ad National Mall ligger der masser af museer på begge sider, som kan besøges efter ens interesser. Personligt valgte jeg National Air and Space Museum, for at se Wright-brødrenes fly, Spirit of St. Louis og originale ting fra Apollo-missionerne herunder en række månesten.
  • På den anden side af Natonal Mall ligger National Archives, som er et must see, hvis du er interesseret i amerikansk historie eller politik, for her opbevares den originale ”Declaration of Independence”, den originale ”Constitution”, og den originale ”Bill of Rights”. De tre vigtigste dokumenter i USA’s historie.
  • Halvvejs oppe af The Mall kommer man til Washington Monumentet. Pr. 2018 var det fortsat lukket for renovering, men er stadig en voldsom imponerende konstruktion, og den højeste bygning i Washington.
  • Nedenfor Washington Monumentet finder man mindesmærket for anden verdenskrig.
  • Thomas Jefferson Memorial ligger lidt ude til en side fra The Mall, men er helt klart et besøg værd, bygget som et romersk tempel med en kæmpestor statue af Thomas Jefferson og flot udsigt over søen til Washington Monumentet. Det Hvide Hus kan skimtes mellem træerne. Da jeg var der midt i september havde jeg det næsten for mig selv.
  • Fortsætter man rundt om søen kommer man til FDR Memorial for Franklin Delano Roosevelt. Den længstsiddende præsident i USA’s historie. Mindesmærket er delt op i tre afdelinger, én for hver af hans præsidentperioder med masser af vandfald mellem grønne træer.
  • Kort efter kommer man til Martin Luther King Memorial som skiller sig ud fra alle de andre ved ikke at minde en præsident eller en krig, men til gengæld mindes hele borgerrettighedsbevægelsen.
  • Vietnam Memorial er meget stemningsfuld. Stemningen steg for mit eget vedkommende, da jeg besøgte det i silende regn.
  • Lincoln Memorial er klart det mest imponerende mindesmærke i Washington og man mærker virkelig stemningen og hvor vigtig han var. Her er der masser af mennesker modsat de andre mindesmærker, som man stort set kunne have for sig selv.
  • Det Hvide Hus skal naturligvis også besøges, når man er i Washington, men man får ikke set mere, end man ser på tv pga. den store sikkerhedsbarriere, der er hele vejen rundt om. Jeg mødte dog præsidenten og hans kortege helt tilfældigt ikke langt fra Det Hvide Hus, da han kom ud fra et møde. Jeg havde undersøgt hjemmefra, om man kunne komme på rundvisning i Det Hvide Hus, men det er ikke praktisk muligt for danskere.
  • Ford’s Theatre ligger ca. en kilometer fra Det Hvide Hus. Der er ikke så meget at se udefra, men det var her Lincoln blev skudt. I dag er der musum. Ved siden af ligger FBI’s hovedkvarter. Det er svært ikke at nynne melodien fra X-files, når man går forbi.
  • Arlington Cemetery nåede jeg desværre ikke selv, men man kan her besøge bl.a. John F. Kennedys grav og Iwo Jima monumentet. Begge dele står på min ønskeseddel til næste besøg.
  • Den beskrevne 1-dags tur var på i alt ca. 20 km gående, hvilket er lige i overkanten af, hvad man kan forvente at nå på en enkelt dag, men det var den tid jeg havde, og jeg ville bare se det hele. Ideelt set burde jeg have delt det op over to dage. Så havde der også været tid til Arlington, Pentagon og Georgetown.